پی دی ار چیست pdr ؟ | صافکاری پی دی ار

صافکاری با میله‌های “PDR” پی دی آر

بدنه خوردو ظاهری ترین قسمت ماشین می باشد که بسیاری از رانندگان حساسیت خاصی نسبت به آن دارند این امر باعث شده است تا صافکاری خودرو نسبت به انتظارات مشتریان پیشرفته تر شود و موج حاصل از صافکاری خودرو به حداقل برسد.

امروزه در کشور ما خودرو کالایی سرمایه ای محسوب می شود لذا دارندگان خودرو حساسیت بیشتری نسبت به بدنه ماشین دارند و افت قیمت حاصل از تصادفات تقاضا برای صافکاری پیشرفته را دو چندان کرده است اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده تا بدانید صافکاری pdr چیست ؟ در این مقاله به صورت جامع در مورد آن نوشته شده است با تکنو روژ همراه باشد.

فهرست مطالب پی دی ار
What is PDR? pdr?

صافکاری پی دی ار چیست؟

صافکاری PDR مخفف (paintless dent repair) می باشد به معنی ترمیم  بدون رنگ  یا همان صافکاری بدون رنگ ، صافکاری پی دی آر شامل روشها و تکنیک های حرفه ای با استفاده ابزار و دستگاه های صافکاری بی رنگ برای صاف کردن ورق خودرو تا حد ترمیم 90 درصد به بالا می باشد در صافکاری سنتی ابزار مورد استفاده محدود بودند و بیشتر با ضربه مسقیم به ورق انجام می شد.

اما در صافکاری پی دی ار ابزارهای متعددی شامل مکنده ها صافکاری، دستگاه های مغناطیسی صافکاری، دستگاه های مکش، میلیه ها pdr و سایر ابزار پی دی آر برای صاف کردن بدنه خودرو استفاده می شود  لازم به ذکر است صافکاری pdr  تنها ابزار ها و دستگاه ها نیست بلکه روشهای صافکاری شامل کشیدن ورق، ماساژ ورق  و روشهای حرارتی برای صاف کردن محل آسیب دیده می باشد.

صافکاری پی دی آر فرایند پیچیده ای است و نیاز به تخصص و دقت بالای دارد ما در مجموعه خدمات خودرویی تکنوروژ با بیش از 300 نمونه کار در فضای مجازی و 500 نمونه کار در آرشیو تعمیرگاه در خدمت مشتریان گرامی می باشیم ابتدا نمونه کارهای ما را ببینید و بعد مراجعه فرمایید تکنوروژ را در گوگل سرچ کنید.

مقاله پیشنهادی » قیمت صافکاری ماشین در سال ۱۴۰۲

تعریف صافکاری pdr

صافکاری پی دی آر به مجموعه ای از تکنیکهای صافکاری با استفاده از دستگاه های pdr گفته می شود که ترمیم محل آسیب دیده را به حداکثر ممکن می رساند.

مقاله پیشنهادی « مزایای صافکاری pdr

تاریخچه صافکاری پی دی ار pdr

قدمت صافکاری فلز به حدود 300 سال  قبل از میلاد بازمی‌گردد، صافکاری بدون رنگ توسط فرانک تی سارجنت در سال 1931 آغاز شد، زمانی که او اثری نوآورانه به نام «کلید ضربه زدن به ورق فلزی» را نوشت. (از  ویکی پیدیا)  این کتاب ابزارهای صافکاری بی رنگ پی دی آر و نحوه استفاده از آنها را شرح می دهد، و حتی تصاویری در مورد چگونگی پیش بینی حرکت فلز ارائه می دهد. تقریباً 30 سال بعد، اسکار فلیگ صافکاری مدرن پی دی آر  ثبت شده را در فوریه 1960 در جریان “نمایش بین المللی خودرو های رالی” در شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا انجام داد.

What is PDR? pdr?
پی دی آر چیست pdr؟

اسکار فلیگ یکی از کارکنان عادی مرسدس بنز بود. وظیفه او مراقبت از رنگ بدنه  تمام خودروهای نمایشی ارائه شده در نمایشگاه ها بود. آسیب، خراش روی رنگ و فرورفتگی‌های کوچکی که در طول روز توسط مردم ایجاد می‌شد، باید در شب صافکاری و نقاشی می‌شد، بنابراین خودروها در روز بعد در وضعیت قابل نمایش قرار می‌گرفتند. در نمایشگاه تجاری در شهر نیویورک، اسکار فلیگ از یک دسته چکش برای فشار دادن یک فرورفتگی کوچک استفاده کرد، بنابراین در زمان نقاشی خودرو نیاز استفاده از بتانه کمتر می شد. ، فلیگ به آلمان بازگشت و شروع به توسعه تکنیک ها و ابزارهایی برای صافکاری فرورفتگی ها  کرد.

او در نهایت به عنوان سرکارگر در کارخانه مرسدس سیندلفینگن ارتقا یافت و در آنجا به عنوان “ورق ساز طلایی” شناخته می‌شد و برنامه‌های آموزشی PDR را در تمام کارخانه‌های شعبه آغاز کرد. این تکنیک ها برای مدت طولانی در آلمان مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه سرانجام به عنوان راهی موفق برای ترمیم فرورفتگی ها در ایالات متحده در سال های 1979-1983 معرفی شد، زمانی که یورگن هولزر از آلمان به مینیاپولیس، مینه سوتا نقل مکان کرد و دنت کرافت را راه اندازی کرد.

در سایر اشکال فلزکاری، تکنیک‌های مشابهی برای برداشتن فرورفتگی بدون رنگ، ممکن است در اوایل دهه 1930 در کارخانه‌های مونتاژ خودرو به کار گرفته شده باشد، و بسیار بعداً رایج شد.

مقاله پیشنهادی « صافکاری با میله‌های “PDR” پی دی آر

صافکاری پی دی آر در چه مواردی قابل اجرا است:

عوامل محدود کننده ای برای  استفاده از صافکاری pdr وجود دارد که  عبارتند از انعطاف پذیری رنگ (بیشتر رنگ های امروزی رنگ خودرو امکان PDR موفقیت آمیز را فراهم می کند) و میزان کشیده شدن فلز در اثر آسیب می باشد، که به ضخامت فلز، انحنا یا صافی محل آسیب و شدت ضربه بستگی دارد.

به طور کلی، هرچه فرورفتگی کم‌تر باشد، احتمال اینکه صافکاری پی دی آر گزینه مناسبی باشد، بیشتر می‌شود. حتی فرورفتگی هایی به قطر 30 سانت یا بیشتر را می توان با این روش ترمیم کرد تا زمانی که فلز و رنگ کشیده نشوند. ترمیم  فرورفتگی بزرگ یا چین عمیق تا حد قابل قبولی امکان پذیر است(قسمت هایی که ریزش رنگ دارند لیسه می شوند)، اما فرورفتگی ها و چین های بسیار تیز ممکن است با صافکاری pdr  امکان صاف کردن در حد قابل قبول وجود نداشته باشد.

ما در مجموعه صافکاری و نقاشی تکنوروژ به صورت کاملا تخصصی و با روش های روز دنیا با منصفانه ترین قیمت ها اماده ارائه خدمات پی دی آر به مشتریان محترم می باشیم نمونه کارهای ما را در یوتیوب و آپارات نگاه کنید تکنوروژ را در گوگل سرچ کنید.

پی دی آر چیست؟ pdr؟

مراحل انجام صافکاری پی دی آر در مجموعه تکنوروژ

صافکاری بدون رنگ pdr یک روش تعمیر سازگار با محیط زیست است که بدنه خودرو را در کمترین  زمان به در حد بالا 90 درصد ترمیم می کند  PDR را می توان یک تعمیر مدرن و به روز با ابزار پیشرفته تلقی کرد تا زمانی که رنگ بشدت آسیب ندیده باشد ، PDR  را می توان به عنوان یک جایگزین عالی برای صافکاری سنتی دانست

ابتدا صافکار  آسیب خودرو را ارزیابی می کنند. فرورفتگی کجاست؟ اندازه فرورفتگی  چقدر است؟ چگونه می توان فرورفتگی را با کمترین آسیب ترمیم کرد؟ پس از آنکه  ارزیابی آسیب و تعیین اینکه آیا می توان آن را به طور موثر از طریق PDR  ترمیم کرد ، ما شروع به کار صافکاری بدون رنگ می کنیم.

سپس، صافکار بررسی می نماید که آیا می توان از روی ورق کار صافکاری را به انجام برساند یا خیر در صورتی که نیاز به دسترسی به پشت ورق باشد صافکار لوازم مورد نظر را باز می کند در برخی موارد پنل های داخلی مانند روکش درب و یا چراغ ها نیاز است که باز شود در برخی مواقع این کار به صورت دو نفره انجام می شود یک نفر که تخصص باز و بست لوازم بدنه خودرو را دارد به صورت تخصصی وظیفه باز و بست پنل های بدنه خودرو را به عهده می گیرد و کار صافکاری پی دی آر را کسی که تخصص صافکاری بی رنگ pdr  دارد انجام می دهد در هر صورت صافکار نیاز به مسیری جهت دسترسی به پشت ورق را دارد.

مقاله پیشنهادی « صافکاری بی ام وی BMW در کرج

در مرحله بعد لت و  پنل های نوری برای بهتر دیده شدن آسیب دیدگی روی محل آسیب دیده قرار می گیرد پنل های نوری موجب می شود تا فرو رفتگی ها و دندانه بهتر خودشان را نشان دهند.در این مرحله صافکار با ابزار های مورد نیاز شامل مکنده ها و میله صافکاری شروع به انجام pdr می کند در مواردی که نیاز به استفاده از دستگاه های مقناطیسی صافکاری و یا  دستگاه  بادگیری باشد از این دستگاه ها استفاده می شود در در نهایت با تکنیک های پی دی آر ورق ماساژ و گرما داده می شود تا به حالت اولیه باز گردد. فرآیند PDR را می توان  عموما در یک روز کاری ، بسته به شدت فرورفتگی، تکمیل کرد و نتایج شگفت انگیز گرفت.

صافکاری با میله PDR پی دی ار

میله های pdr شامل یکسری میله هایی باضخامت کمتر 10 میل و با ندازهای مختلفی می باشند این میله به صافکار کمک می کند تا با راحترین روش به پشت ورق دسترسی پیدا کند همچنین میله های پی دی آر شکل های مختلفی دارند و شامل سه نوع می باشند نوع اول دم ماهی نوع دوم میله های چرخشی pdr و نوع سوم میله های اهرمی هستند میله های اهرمی بیشترین استفاده در صافکاری بدون رنگ را دارند.

صافکاری پی دی آر pdr با مکش

صافکاری با مکش صافکاری با مکش توسط دستگاهها و ابزارهایی همچون مکنده های بادی مکنده های چسپی و دستگاه های مکنده مغناطیسی صورت می پذیرد صافکاری با دستگاه مکش کمک می کند که صافکار در کمترین زنمان ممکن و کمترین اسیب به سطح بدنه خودرو ورق را فرم نماید مکنده ها چسپی کمک می کنند تا صافکار حدالمقدور نیاز به باز کردن و رسیدن به پشت ورق را نداشته باشد.

مکنده های مغناطیسی عموما برای ترمیم فرو رفتگی های بسیار جزیی استفاده می شود اسن مکنده ها با ایجاد حراردن در اطراف محل آسیب دیده و مکش موجب می شود تا فلز به حالت اولیه خود بر گردد عملکرد این دستگاه صافکاری بسیار خوب می باشد اما بسیاری ز فرو رفتگی ها را نمی توان با این روش ترمیم کرد. رایج ترین مکنده ها مکنده های چسپی و مکنده های بادی می باشد مکنده های بادی بیشتر برای فرو رفتگی های بزرگ استفاده می شود.

عموما صافکار با مکش ورق را فرم می کند و با سایر ایزار همچون میلیه صافکاری پی دی آر و دستگاه بادگیری بی رنگ کار را تکمیل می کند تکنو روز با بهرگیری از بروزترین مکنده های موجود آماده ارائه خدمات صافکاری بیرنگ pdr  می باشد مشتریان  با ارسال عکس می توانید مشاوره و استعلام قیمت رایگان دریافت نمایید.

 مزایای صافکاری بیرنگ پی دی ار pdr

یکی از مهمترین مزایای صافکاری پی دی آر در ایران این است که از افت قیمت خودرو جلوگیری می کند تجربه نشان داده است که مشتریان خرید خودرو تمایل دارند که خودرو بی رنگ را خریداری نمایند دلیل آن هم این است که خیالشان راحت است که خودرو آسیب جدی ندیده است و همچنین رنگ کارخانه خودرو از دوام استحکام بالاتری برخوردار است لذا صافکاری پی دی ار موجب حفظ اصلت خودرو می شود مزیت دیگر صافکاری پی دی آر PDR نیازبه زمان کمتر برای ترمیم قسمت اسیب دیده است.

در صافکاری سنتی و صاف و رنگ زمان بیشتری برای ترمیم ورق مورد نیاز است مزیت مهم دیگر صافکاری پی دی آر PDR در حفظ اصالت رنگ خودرو و جلوگیری از خطر دو رنگ شدن خودرو است در صافکاری و نقاشی سنتی این احتما وجود دارد که رنگ جدید با رنگ اصلی بدنه همخوانی نداشته باشد و یا به دلیل کم کیفیت بودن رنگ های مورد استفاده به مرور زمان رنگ خودرو تغیر کند و مزیت آخر صافکاری پیشرفته در این است که در اکثر موارد هزینه کمتری نسبت به صافکاری و رنگ دارد.

مقاله پیشنهادی » صافکاری پیشرفته پی دی ار

انواع ابزار و دستگاه صافکاری پی دی ار

پنل های نوری : پنل یا لت نوری صحفه هایی نوری می باشند که با ایجاد نور مرده در محل اسیب دیده موجب می شود تا صافکار تمام ریز موج ها را از زاویه های مختلف برسی و ترمیم نماید پنل های نوری چند دسته هستند که حرفه ای ترین انها به نام  لت های نوری آمریکایی معروفند و با ایجدا خط های نوری بر روی ورق برآمدگی های و فرو رفتگی ها را به بهترین حالت نشان می دهند

میله های صافکاری پی دی آر

: همانگونه که به صورت مبسوط در همین مقاله توضیح دادیم میله های صافکاری بهترین ابزار برای دسترسی به پشت ورق می باشند و هر میله برای قسمت خاص از خودرو طراحی شده است میله زنی و چوموک کاری در مرحله آخر صافکاری تمام ریز موج ها را از بین می برد.

مقاله پیشنهادی « ترمیم pdr بدون رنگ چیست؟

ابزار ها و دستگاه های نیش خوابان : ابزارهای نیش خوابان عموما در زمانی که صافکاری میله کاری و چوموک زنی می کند مورد استفاده قرار می گیرد به این ترتیب که در زمان میله کاری pdr قله هایی در سطح ورق ایجاد می شود که با نیش خوابن ها این برآمدگی ها اصلاح می شود نیش خوابان از بادکردن ورق جلوگیری می کند دستگاه نیش خوابان دستگاهی است که به تنظیم ضربه های ریز بر روی ورق برامدگی های ان را اصلاح می کند استفاده از دستگاه نیش خوابان زمانی موثر است که سطح اسیب دیده نسبتا زیاد باشد و مزیت آن این است که ضربه وارد شده یکسان بر روی کل ورق اعمال می شود.

دستگاه PDR پی دی آر PDR بادگیری بیرنگ

این دستگاه جزدستگاه های مغناطیسی صافکاری می باشد در مواردی که ورق به شدت کش آمده است در زمان صافکاری پی دی آر باعث ایجاد برآمدگی های کسترده در سطح بدنه می شود صافکار برای جلوگیری از این برامدگی ها(باد ورق) همزامان با صاف کردن سطح فلز اقدام به بادگیری با دستگاه می ناید عملکرد این دستگاه به گونه ای است که موجب می شود درمحل اتصال دستگاه با ورق فلز حالت انقباض به خود نشان دهد  و به این صورت فلز حالت فنریت خود را از دست داده و به حالت اولیه خود باز می گردد.

دستگاه مکش صافکاری بی رنگ

دستگاه ها و ابزار مکش صافکاری PDR بی رنگ شامل مکنده های بادی دستگاه های مغناطیسی مکش و ایزار مکنده چسپی می باشند این ابزار به صافکار کمک می کند تا با کمترین زمان و آسیب به سطح فلز ورق را فرم کاری و آماده مراحل بعدی صافکاری نمایند.

برای مشاهده کلیپ بیشتر به صفحه ما در سایت آپارات مراجعه کنید.

انتشار مقاله در شبکه های اجتماعی

تلگرام
واتساپ
فسبوک
پینترست
ایمیل
چاپ
4/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا