رنگ آمیزی کوره ای خودرو

اتاق رنگ کوره ای خودرو ها -

چگونه یک خودرو را رنگ آمیزی کنیم؟ مراحل نقاشی خودرو

رنگ ماشین به مرور زمان دچار محو شدگی و خراشیدگی و سوختگی می شود. در این شرایط، رنگ آمیزی بدنه خودرو بیش از پیش اهمیت پیدا می کند. تهیه ابزارهای مناسب و مورد نیاز، از مهم ترین مراحل نقاشی خودرو به شمار می رود. فرآیند رنگ آمیزی ماشین یک پروسه کاملا حرفه ای و تخصصی می باشد. افراد مبتدی می توانند با استفاده از تجربه و دانش متخصصان، آموزش و مطالعه، نسبت به فراگیری این حرفه اقدام نمایند. در این مطلب قصد داریم شما را با مراحل نقاشی بدنه خودرو آشنا کنیم، اگر می خواهید نقاشی خودرو را به صورت حرفه ای یاد بگیرید توصیه می کنیم.    قیمت رنگ کوره ای خودرو 

چگونه بدنه یک خودرو را رنگ آمیزی کنیم؟

مرحله اول: تهیه ابزار و لوازم مورد نیاز
مرحله دوم: یافتن محل مناسب و دارای تهویه مناسب
مرحله سوم: استفاده از وسایل ایمنی
مرحله چهارم: تهیه رنگ همخوان با رنگ ماشین
مرحله پنجم: تمیز و ترمیم کردن محل رنگ آمیزی
مرحله ششم: سنباده زدن سطح بدنه
مرحله هفتم: فرآیند بتونه کاری
مرحله هشتم: اعمال رنگ اولیه (آستر)
مرحله نهم: رنگ آمیزی نهایی
 

چگونه بدنه یک خودرو را رنگ آمیزی کنیم؟

تکنوروژ - tecnoroj

مرحله اول: تهیه ابزار و لوازم مورد نیاز

تهیه وسایل و لوازم ضروری و مورد نیاز، یکی از اصلی ترین مراحل نقاشی خودرو به حساب می آید. داشتن سنباده زبر به مقدار زیاد، چسب کاغذی، اسپری تفنگی و کمپرسور هوا، کاردک، عینک ایمنی، ماسک صورت، تینرهای رنگ، بتونه، رنگ و تثبیت کننده رنگ را می توان از مهم ترین وسایل برای انجام فرآیند رنگ آمیزی خودرو برشمرد. با استفاده از چسب کاغذی و روزنامه، بخش های خودرو که نیاز به رنگ زدن ندارند، استتار می شود. همچنین، برای یک خودروی دارای سایز متوسط، حدود یک گالن بتونه، نیم گالن رنگ پایه و سه گالن تثبیت کننده رنگ نیاز است.

مرحله دوم: یافتن محل مناسب و دارای تهویه مناسب

پیدا کردن محلی با حداقل گردوغبار و دارای تهویه مطلوب، از دیگر مراحل رنگ آمیزی خودرو به شمار می رود. به منظور افزایش سطح کیفی کار، می بایست به یافتن یک مکان مسقف با تهویه هوای مطلوب اقدام نمود. همچنین، مکان مورد نظر باید از فضای کافی برای انجام عملیات نقاشی بر روی ماشین، نور مناسب و حداقل گردوغبار برخوردار باشد. در صورت انتخاب پارکینگ خانه برای رنگ آمیزی، باید تمامی اصول و نکات مربوط به ایمنی مدنظر قرار گیرد.

مرحله سوم: استفاده از وسایل ایمنی

داشتن لوازم ایمنی از دیگر بخش های حائز اهمیت نقاشی ماشین محسوب می شود. خرید ماسک تنفسی مخصوص رنگ کاری، دستکش و عینک ایمنی، از پیش نیازهای انجام عملیات رنگ آمیزی ماشین تلقی می گردد. داشتن ماسک مخصوص، از ورود گرد رنگ و سنباده به سیستم تنفسی افراد جلوگیری به عمل می آورد. این امر مانع از ایجاد مشکلات تنفسی و حساسیت ها و آسیب های پوستی می شود.

تکنوروژ - tecnoroj

مرحله چهارم: تهیه رنگ همخوان با رنگ ماشین

از دیگر مراحل نقاشی خودرو می توان به انتخاب رنگ مطابق با رنگ ماشین، اشاره نمود. به طور معمول، هر خودرو از کد رنگ مخصوص به خود برخوردار است. کد رنگ خودرو غالبا زیر کاپوت یا برگه آن درج شده است. با یافتن کد رنگ ماشین می توان رنگ مناسب و مطابق با خودرو را تهیه نمود. در صورت عدم دسترسی به کد رنگ خودرو، تماس با کارخانه سازنده یا استفاده از تجربه نقاشان اتومبیل، از راهکارهای مناسب تلقی می گردد.

مرحله پنجم: تمیز و ترمیم کردن محل رنگ آمیزی

تمیز و ترمیم کردن محل رنگ آمیزی، از اصول مهم و حائز اهمیت در نقاشی خودرو قلمداد می گردد. بر این اساس، قبل از پاشیدن رنگ، محل مورد نظر بایستی از هرگونه چربی، لکه و گردوغبار تمیز گردد. همچنین، در بخش هایی از خودرو که نقاط زنگ زده وجود دارد، می توان با استفاده از سنباده مخصوص فلزات نسبت به ترمیم کردن و برطرف کردن آثار زنگ زدگی اقدام نمود. در صورت وجود زدگی یا سوراخ بر روی بدنه، می توان این قسمت ها را با بتونه ضد زنگ و کاردک پر کرد.

مرحله ششم: سنباده زدن سطح بدنه

یکی دیگر از مراحل نقاشی خودرو به سنباده زنی بخش های مورد نظر ماشین مربوط می شود. مناسب است که سنباده زنی بدنه خودرو به صورت دورانی انجام شود. سنباده زدن اصولی محل مورد نظر در چسبندگی رنگ جدید بر روی سطح خودرو بسیار تاثیرگذار می باشد. در ضمن، فرآیند سنباده زدن می بایست تا رسیدن به سطح فلز ادامه پیدا کند. این امر در افزایش سطح کیفی پوشش نهایی رنگ تاثیر بسزایی برجای می گذارد. پس از تمام شدن فرآیند سنباده زنی، باید با پارچه آغشته به تینر سطح بدنه را پاک نمود. برای پاکسازی تمام سطوح مورد نظر می توان از تینر استفاده نمود. پس از استفاده از تینر می بایست مدت زمانی در حدود 5 تا 10 دقیقه صبر نموده تا بدنه خودرو کاملا خشک شود.

تکنوروژ - tecnoroj

مرحله هفتم: فرآیند بتونه کاری

بتونه کاری از دیگر مراحل نقاشی اتومبیل بوده که پس از اطمینان حاصل کردن از پوشش تمام قسمت های غیر ضروری خودرو با روزنامه و پلاستیک، انجام می شود. بتونه متناسب با دستورالعمل ها و نسبت های توصیه شده با رقیق کننده ها مخلوط می شود. بتونه کاری خودرو باید به صورت یکپارچه و یکنواخت انجام شود. همچنین، استفاده بیش از حد از رقیق کننده ها موجب از بین رفتن سطح بتونه می شود. پس از اتمام این فرآیند، سطح کار بتونه با یک پارچه یا رقیق کننده کاملا تمیز و یکدست می شود.

مرحله هشتم: اعمال رنگ اولیه (آستر)

پس از تست و اطمینان حاصل کردن از سالم بودن دستگاه رنگ پاش، یک لایه یکنواخت و نازک آستری بر روی بدنه پاشیده می شود. این فرآیند غالبا از سقف ماشین شروع شده و به طرف پایین بدنه ادامه پیدا می کند. پس از خشک شدن لایه اول آستری، یک یا دو لایه دیگر اضافه می شود. پس از اجرای لایه آخر آستری، مناسب است که حدود یک ساعت صبر کرده و سپس با استفاده از سنباده نرم، بدنه را سنباده زده تا سطح آن کاملا یکنواخت و صاف گردد.

مرحله نهم: رنگ آمیزی نهایی

رنگ آمیزی نهایی، آخرین بخش از مراحل نقاشی خودرو را در بر می گیرد. در این مرحله، ابتدا رنگ با رقیق کننده ها و متناسب با نسبت ها و دستورالعمل ها ترکیب می شود. پس از پر نمودن دستگاه رنگ پاش، بر روی سطوح مورد نظر رنگ خودرو اسپری می شود. اعمال رنگ خودرو از سقف ماشین به سمت پایین بدنه صورت می گیرد. به منظور نتیجه گیری بهتر، مناسب است که 3 الی 4 لایه رنگ بر روی بدنه اجرا شود. خشک شدن لایه اول حدود 20 الی 60 دقیقه زمان نیاز دارد.

نکته: در صورت نیاز به رقیق کردن رنگ، باید با دقت به این فرآیند اقدام کرد. چرا که رقیق کردن بیش از حد رنگ، علاوه بر جاری شدن رنگ روی بدنه خودرو، کاهش درخشندگی پوشش نهایی را در پی دارد.

انتشار مقاله در شبکه های اجتماعی

تلگرام
واتساپ
فسبوک
پینترست
ایمیل
چاپ
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا