صافکاری ماشین با بدنه آلومینیوم

با سلام و عرض ادب من مهندس صلواتی هستم مدیر مسئول مجموعه خدمات خودرویی تکنوروژ در این مقاله در مورد صافکاری خودرو با بدنه آلومینیومی توضیحاتی طبق تجربه به زعم خویش و  برخی مطالب علمی در این خصوص را خدمتتان عرض می کنم.

مجموعه خدمات خودرویی تکنوروژ متخصص در صافکاری بی رنگ pdr و صافکاری نقاشی خودورو با بدنه آلومنیوم در خدمت مشتریان گرامی می باشیم برای برقراری ارتباط با شماره 09125347336 تماس حاصل فرمایید.

صافکاری ماشین با بدنه آلومینیوم
صافکاری ماشین با بدنه آلومینیوم

صافکاری خودرو با بدنه آلومینیوم

در طول 20 سال گذشته OE یا قطعه سازان خودروهای اروپایی استانداردهایی را برای وسایل نقلیه رده بالا تعیین کرده اند، در این سالها ما شاهد نفوذ آلومینیوم به خودروهای  خودرو سازان محبوب  بوده ایم. پانزده سال پیش بسیاری ا OEM های خودرو سازی شروع به استفاده از آلومینیوم برای بدنه و چارچوب خودرو نمودند،

و از آلومینیوم جهت تقویت کننده های( دیاق) سپر و اجزای سیستم تعلیق خودرو استفاده شد. سپس در اوایل دهه 2000 شاهد ظهور ساختارهای ترکیبی از فولاد و آلومینیوم شدیم که حتی شاسی ها و قسمت های مختلف بدنه خودرو های خودرو سازان بزرگ را تغییر داد.

امروزه، گفتن اینکه صافکاری آلومینیوم کاملاً با صافکاری ورق فولادی متفاوت است، دست کم گرفته شده است. به زبان ساده: برای یک صافکاری کامل، و با کیفیت، نکات مهمی درخصوص صافکاری ورق آلومینیوم وجود دارد که باید بیشترمورد توجه قرار گیرد.

در گذشته ورق های آلومینیومی بدنه فقط در خودروهای اروپایی یافت می شد. اما اکنون که در مقیاس بزرگی بدنه آلومینیومی  در خودرو های آمریکایی همچون فورد وجود دارد، برخلاف ورق های فولاد که میل به برگشت به حالت اولیه خود را دارد ، در آلومینیوم اینطور نیست.

دلیل آن هم عدم حالت فنریت در ورق آلومینیومی می باشد، درصافکاری pdr  ورق الومینیومی نیاز به فرم دهی و اصلاح ورق است که ممکن است زمان بیشتری برای ترمیم نیاز باشد، اما ارزش صبر کردن را دارد. برای صافکاری و کشیدن ناحیه آسیب دیده، ورق الومینیومی باید تا 100 درجه سانتیگراد  گرم شود تا فلز نرم شود.

آلومینیوم گرما را خیلی سریع دفع می‌کند، اما اگر در درجه گفته شده حالت بگیرد و بعد سرد شود، می‌تواند برای همیشه آن حالت را حفظ کند. ورق گرم شده در دمای مورد نظر می تواند حالت پذیر شود و عملیات صافکاری پی دی آر روی ورق آلومینیومی صورت پذیرد.

چرا صافکاری بدنه الومینیومی حساس است.

صافکاری  فرورفتگی های آلومینیومی نیز به مجموعه ابزار خاصی نیاز دارد. این به خودی خود دلیلی است تا خودرو خود را به مجموعه که قابل اعتماد است و در زمینه صافکاری بدنه آلومنیومی تجربه دارد بسپارید مجموعه تکنوروژ با سالها تجربه در زمینه صافکاری بدنه آلومینیوم خودرو آماده ارائه خدمات به مشتریان می باشد. اگرصافکار روی بدنه آلومینیومی با همان ابزار که روی بدنه فولادی استفاده شود، آسیب های جبران ناپذیری به آلومینیوم وارد می‌کند.

یک اشتباه می تواند به ورق آلومینیومی آسیب غیر قابل تعمیر برساند. صافکاران محترم باید این نکته را در نظر داشته باشند که ورق آلومینیومی بسیار شکننده و ترد می باشد و با ضربه مستقیم به آن احتمال ترک بردن ورق بسیار زیاد است.

نکات و پیشنهاد های من در خصوص صافکاری بدنه آلومینیومی ماشین

هیچگاه از روش کشش ورق جهت صافکاری pdr ورق آلومینیومی ماشین استفاده نکنید چرا که در صورت کشش بیش از حد دیگر ورق هیچگاه به حالت اولیه باز نخواهد کشت. بهترین روش برای فرم دهی  ورق  آلومینیومی استفاده از چسپ است سعی کنید حدالمقدور تا جایی که امکان دارد با چسپ حرارتی ورق را فرم کنید و بعد به مرحله چومک کاری و میله های pdr بروید.

تمرکز شما در حین صافکاری ماشین با بدنه آلومینیوم روی اعمال حرارت مناسب روی ورق باشد در حین اعمال حرارت با سشوار میله کاری و چوموک کاری پی دی آر انجام شود. توجه داشته باشین که حتما میله صافکاری دارای سری پلاستیکی باشد.

نکته بسیار مهم جهت صافکاری بدنه آلومینیوم ماشین

هنگام صافکاری بدنه آلومینیوم، مواردی که باید جهت سلامت تکنسین مورد توجه قرار گیرد آلودگی حاصل از جوشکاری و یا برش ورق است.ذرات حاصل از برش آلومینیوم ممکن است ساعت‎ها در هوا معلق باشد برخورد این ذرات با ذرات فولادی موجود در هوا موجب آلودگی به اصطلاح گالوانیکی (galvanic)  شود جدا نگه داشتن قطعات فولادی و آلومینیومی در حین تعمیر برای جلوگیری از هرگونه تماس ذرات بین ورق بدنه فلزی و آلومینیومی مهم است.

به همین دلیل، بهتر است  کار دریک اتاق مجزا و مخصوص صورت پذیرد.در خصوص نقاشی خودرو با بدنه آلومینیومی نیز تکنسین باید در حین سمباده زدن ورق نکات مذکور را رعایت کند. بنابراین هنگام کار با خودروهایی مانند آئودی ، مرسدس بنز کلاس S، پورشه  یا خودروهای مشابه که  ساختار بدنه آنها از فولاد و آلومینیوم ساخته شده‌اند، در طول صافکاری باید مراقب بود که وسیله نقلیه و تجهیزات  صافکاری گالوانیکی و آلوده نشود.

مقاله پیشنهادی » صافکاری بدون رنگ

درجه های مختلف در صافکاری بدنه آلومینیومی خودرو

آلومینیوم مانند فولاد دارای درجه ها و ویژگی های مختلفی است که روش و قابلیت صافکاری  را تعیین می کند. آلومینیوم در دماهای مختلفی درجه بندی می شود، بنابراین دانستن اینکه هنگام استفاده از دستگاه های صافکاری با چه دمایی ورق را حرارت می دهیم و یا بادگیری کنیم بسیار مهم است.

تصورات اشتباه از صافکاری ورق آلومینیومی ماشین

اگر بخواهم به شما بگویم که تعمیر سپر پلاستیکی مانند تعمیر ورق فولادی است، فکر می کنید من دیوانه هستم. پس چرا تعداد زیادی از صافکارها سعی می کنند مردم را متقاعد کنند که صافکاری ورق آلومینیومی مانند صافکاری ورق های فولادی است؟ آلومینیوم دارای خصوصیات منحصر به فرد خود می باشد پیوستگی اتم های فلز آلومینیوم با کالوانیزه و فولاد متفاوت است از لحاظ علمی هم فولاد و آلومینیوم دو عنصر متفاوت هستند حال چگونه این دو عنصر را با یک روش مشابه می توان صاف کرد؟ بنابراین باید قبل از اقدام به صافکاری ورق با بدنه آلمنیوم ملاحضات خاص صافکاری آن را رعایت کرد.

مقاله پیشنهادی « صافکاری PDR چیست

صافکاری و شاسی کشی بدنه آلومینیومی ماشین

در حال حاضر مهمترین موضوع در مورد خودروهای با بدنه آلومینیوم، شاسی کشی و کشیدن کاری این نوع خودرو ها می باشد . این سوال برای صافکارهایی که تا کنون شاسی کشی خودرو با چارچوب آلومینیوم را انجام نداده است پیش می آید که آیا شاسی کشی بدنه فولادی با بدنه آلومنیومی متفاوت است؟ به عنوان یک صافکار، پاسخ من به این سوال فقط کشیدن بدون لنگر است که فقط از وزن وسیله نقلیه استفاده کنید.

هر چیزی بیش از این می تواند خطر جدا شدن پرچ های  داخلی چارچوب بدنه ماشین شود و منجر به خسارات جبران ناپذیری شود در مواردی ممکن از پاره شدن این پرچ در زمان شاسی کشی باعث مشکلاتی مانند صدای جیر جیر، جغجغه و از بین رفتن استحکام ساختاری و همچنین مشکلات ایمنی (که می تواند غیر قابل برگشت یا غیر قابل تعمیر باشد). وقتی صحبت از آلومینیوم می شود، فکر راه میانبر و کم حوصلگی را کنار بگذارید.

تذکرات مهم در خصوص شاسی کشی ماشین با بدنه آلومینیوم

وسیله نقلیه را روی دستگاه شاسی کشی اندازه گیری کنید پس از اینکه تشخیص دادید که مشکل شاسی و یا چارچوب خودرو کجاست . قانون کلی و اصلی این است که قطعه آسیب دیده باید تعویض شود. کلیه ماشین های موجود در ایران با بدنه الومینیوم قابلیت ترمیم مجدد را ندارند

تنها خودرویی با شاسی آلومینیوم که قابلیت شاسی کشی را دارد خودروی فورد است که یکی از معدود OEM هایی است که امکان تنظیم مجدد ساختار آلومینیوم را فراهم کرده است. این به دلیل استفاده از آلومینیوم T4 است، برخلاف خودروهای اروپایی و ژاپنی از آلومینیوم سخت شده T6 است. با این اوصاف هم آلومینیوم T4 هم در بازه مشخصی قابل ترمیم است و در بسیاری از موارد نیاز به تعویض دارد.

مقاله پیشنهادی « ترمیم pdr بدون رنگ چیست

نکاتی که در صافکاری ماشین با بدنه آلومینیوم باید رعایت کنید

آموزش ببین قبل از اینکه حتی به تعمیر آلومینیوم فکر کنید، آموزش لازم را ببینید.

تمرین کنید. اگر می خواهید حرفه ای باشید، باید تمرین کنید صافکاری با ورق فولادی را فراموش کنید ااگر ندانید در حال انجام چه کاری هستید، ممکن است یک قسمت از بدنه خودرو را نابود کنید. آلومینیوم مانند فولاد میل به برگشت به حالت اولیه را  ندارد شما باید ورق را بسازید  که  این صاف کردن آن را دشوارتر می کند.

صبور باشید. مدتی طول می کشد تا در صاف کردن آلومینیوم مهارت پیدا کنید. هنگامی که آلومینیوم تغییر شکل می دهد، تمایل به سفت شدن دارد و کار با آن را دشوارتر می کند. هرچه فرورفتگی بزرگتر باشد، صاف کردن آن دشوارتر خواهد بود.

کاتالوگ های  OEM(سازندگان قطعات اصلی خودرو) در خصوص نوع الومینیوم خودرو را مطالعه کنید همیشه  بدانید که با چه نوع آلیاژ آلومینیومی کار می کنید.

امیدوارم با خواندن این مقاله به معلومات شما اضافه شده باشد در مقاله های بعدی در خصوص انواع جوشکاری و پرچ آلومینیوم توضیحاتی ارائه خواهم داد ما در مجموعه خدمات خودرویی تکنوروژ آماده ارائه خدمات به انواع خودرو های با بدنه آلومینیومی هستیم سعی ما ارائه کار با استاندارد حرفه ای و با کیفیت بالا به مشتریان می باشد برای مشاوره و هماهنگی با شماره 09125347336 تماس حاصل فرمایید.پاینده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا