صافکاری PDR چیست؟ | مزایای صافکاری pdr

تفاوت صافکاری پی دی آر pdr صافکاری سنتی(کلاسیک)

صافکاری PDR

با گذشت زمان روش های صافکاری سنتی کنار گذاشته و کم کم روش های نوین تری جایگزین آن شد. یکی از این روش ها صافکاری پی دی آر است. شاید در مورد صافکاری Pdr سوالات زیادی داشته باشید و می خواهید بدانید که روش انجام ایننوع صافکاری چگونه است؟ پی دی ار سریع ترین، مقرون به صرفه ترین و بهترین روش برای صافکاری بدنه خودرو بدون رنگ می باشد.

در این مقاله می خواهیم به طور کامل شما را با روش صافکاری Pdr آشنا کنیم و بگوییم که چگونه می توانید با استفاده از این روش آسیب های وارد شده به بدنه اتومبیل خود را از بین ببرید.

فهرست مطالب

صافکاری PDR چیست؟ 

Pdr مخفف شده عبارت Paintless Dent Repair به معنای ترمیم بدون رنگ است. این روش صافکاری معمولا در مواقعی استفاده می شود که بدنه خودرو آسیب خیلی شدیدی ندیده باشد. در این شرایط می توان با استفاده از دستگاه های مخصوص قر شدن های بدنه اتومبیل را بهبود بخشید. این تکنیک باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود.

به طور مثال زمانی که بدنه ماشین شما با تگرگ، سنگریزه و موارد جزئی از این قبیل دچار آسیب شده است روش پی دی آر به کمک شما می آید و این گونه صدمه ها را برطرف می کند (در صورتی که رنگ بدنه از بین نرفته باشد).

تاریخچه پی دی آر

در زمان قدیم از ترمیم نواحی آسیب دیده در اقلامی مانند ظرف های ساخته شده از طلا، مس، نقره و قلع بدن رنگ کردن استفاده می کردند. اولین شخصی که از این روش استفاده کرد فرانک تی. سارجنت در سال 191 بود. پس از آن در سال 1960 شخصی به نام اسکار فلایگ که در کارخانه مرسدس بنز کار می کرد این کار را انجام داد.

زمانی که این شخص برای اولین بار این کار را انجام داد از دسته یک چکش که با چوب ساخته شده بود استفاده کرد. پس از آن شروع به توسعه ابزارهای این تکنیک و متدهای مربوط به آن پرداخت و آموزش پی دی آر را در کارخانه های زیرمجموعه مرسدس بنز شروع کرد.

روش های صافکاری خودرو

به صورت کلی برای رفع صدمات وارد شده به بدنه اتومبیل شما می توانید دو روش صافکاری با رنگ و بدون رنگ را انتخاب کنید اما روش های دیگری نیز وجود دارد.

همانطور که گفته شد، اگر آسیب ها جزئی باشند شما می توانید صافکاری بدون رنگ یا صافکاری Pdr را انتخاب کنید اما در صورتی که این صدمات جدی تر باشند نیاز به صافکاری با رنگ دارید.

روش صافکاری PDR

سایر روش های صافکاری ماشین شامل موارد زیر می شوند:

  • صافکاری با وکیوم یا مکش: در این روش صافکاری بی رنگ با استفاده از دستگاه مکش و یا وکیوم صدمات بدنه برطرف می شود.

  • صافکاری با میله پی دی آر: در این مدل نوین میله های Pdr به شما کمک می کنند تا آسیب های وارد شده به خودرو را از بین ببرید.

  • صافکاری با دستگاه مغناطیسی: این روش بدون ضربه زدن به بدنه صورت می گیرد و با به وجود آوردن یک میدان مغناطیسی بخش آسیب دیده بهبود می یابد.

  • صافکاری با لیزر: در این سبک از صافکاری دستگاه لیزر به کمک شما می آید تا صدمات را از بین ببرید.

  • صافکاری با چسب حرارتی: در این روش مدرن و جدید با تزریق چسب های مخصوص بر روی بخش های خاصی از بدنه خودرو که آسیب دیده است، صدمات از بین می روند.

دستگاه ها و ابزارهای مورد نیاز برای صافکاری Pdr

در این روش از صافکاری که یک تکنیک جدید و مدرن به شمار می رود، برای این که به بدنه و نگ ماشین آسیبی وارد نشود، نیاز به یک سری دستگاه و ابزار مخصوص دارید. توجه داشته باشید که هر گونه فرآیندی که می خواهید در این روش انجام دهید روی بخش داخلی اتومبیل انجام می شود.

دستگاه و ابزار صافکاری PDR

برخی از دستگاه ها و ابزارهایی که در این روش صافکاری نیاز دارید شامل موارد زیر می شوند:

  • دستگاه هات باکس (رفع تورفتگی های بدنه خودرو)

  • میله پی دی آر (انواع مختلفی دارد و باید برای جلوگیری از خستگی دست صافکار به صورت ارگونومیک ساخته شود)

  • ابزارهای چسپی تگرگ کش (با کشیدن ناحیه آسیب دیده توسط یک پد چسبی صدمات را از بین می برد)

  • دستگاه نقطه زن

  • دستگاه مکنده

  • دستگاه نگهدارنده (این دستگاه برای نگه داشتن قطعاتی که از خودرو جدا می شوند مثل در و کاپوت ماشین کاربرد دارد)

  • دستگاه بادگیر بی رنگ

  • دستگاه نیش گیر (برجستگی ها و برآمدگی های بدنه را برطرف می کند)

  • چکش های سبک (از این چکش ها برای فرم دادن به قطعات مورد نظر استفاده می شود)

  • سشوارهای صنعتی (این نوع سشوارها برای حرارت دادن به بخش های مختلف بدنه خودرو به شکل موضعی مناسب هستند)

میله پی در آر

شاید برای شما جالب باشد که بدانید میله های Pdr چگونه باعث رفع آسیب دیدگی ها و تورفتگی های بدنه خودرو می شوند. به صورت کلی این میله ها به سه دسته دم ماهی، اهرمی و چرخشی تقسیم می شوند که در ادامه هر کدام را بررسی می کنیم.

  • میله های دم ماهی: این نوع میله ها زمانی استفاده می شوند که شما می خواهید صدمات بدنه را در بخش هایی با فضای کم انجام دهید.

  • میله های اهرمی: میله هایی که به صورت اهرمی عمل می کنند برای قسمت هایی از خودرو که قابل جدا شدن هستند مانند کاپوت و سقف به کار می روند.

  • میله های چرخشی: اگر می خواهید صافکاری را در ناحیه ای انجام دهید که امکان چرخش و بالا و پایین بردن میله وجود دارد، میله های چرخشی مناسب هستند.

به طور معمول این میله ها از فولاد ساخته می شوند اما جالب است بدانید که در کشورهای مختلفی از جمله ایران، هلند، تایوان، سوئیس، ترکیه و چین ساخته می شوند و ممکن است هر کدام از کشورهای آلیاژهای مختلفی را در این میله ها به کار ببرند.

صافکاری پی دی آر

اگر می خواهید نحوه کار کردن با میله های مخصوص صافکاری Pdr بدانید باید بگوییم که برای استفاده از این نوع میله ها، ابتدا باید به قسمت مورد نظر کمی حرارت داده شود، بعد از این که ناحیه گرم شد با به کارگیری میله ها می توان صدمات را بهبود بخشید اما در برخی موارد صافکار بدن حرارت این کار را انجام می دهید که  با توجه به نوع آسیب دیدگی این روش نیز امکان پذیر است.

قیمت میله های Pdr

قیمت این میله ها با توجه به کشور سازنده و همچنین آلیاژی که در آن ها به کار می رود متفاوت می باشد. بدیهی است که هر چقدر جنس میله بهتر و مرغوب تر باشد، قیمت آن بالاتر است و شما برای تهیه یک میله پی دی آر باکیفیت باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

بخش های مختلف میله های پی دی آر

هر میله پی دی آر سه بخش اصلی دارد. این سه بخش شامل دسته، بدنه و انتهای میله می شوند.

  • بدنه میله: شما می توانید میله ها را در قطرهای مختلفی تهیه کنید. میزان متفاوت قطرها به شما اجازه می دهد تا میان بدنه خودرو و بدنه میله اصطکاک کمتری به وجود آورید.

  • دسته میله: دسته میله باید به صورت ارگونومیک ساخته شود تا صافکار به راحتی و بدون خستگی آن را در دست بگیرد. این دسته ها معمولا به شکل T و یا دایره ای (قلابی) ساخته می شوند. دسته هایی به شکل T هستند برای از بین بردن تورفتگی هایی که جای دست بیشتری دارند استفاده می شوند و دسته های دایره ای یا قلابی شکل برای زمان هایی که فضای جا به جایی دست صافکار کمتر است مانند ناحیه گلگیر و درب خودرو به کار می روند. دسته دایره ای شکل همانند یک قیچی است و باعث می شود صافکار به آسانی مچ خود را بچرخاند و فضای بیشتری برای حرکت داشته باشد.

  • انتهای میله: ناحیه انتهایی میله پی دی آر به صورت دایره ای، مخروطی و یا منحنی ساخته می شود. هر کدام از این موارد برای شرایط خاصی کاربرد دارد.

سشوار صنعتی

از جمله مهم ترین ابزارهایی که در صافکاری PDR استفاده می شود، سشوار صنعتی است. با به کارگیری این سشوارها صافکار می تواند بخش های آسیب دیده را به صورت موضعی فرم دهد (همانند فرآیند آهنگری).

حرارت این سشوارها می تواند تورفتگی را از بین ببرد. در برخی از انواع آسیب دیدگی ها برای صافکاری به روش پی دی آر فقط حرارت دادن به ناحیه صدمه دیده کافیست. با استفاده از حرارت بخش آسیب دیده به حالت اول خود برمی گردد و تورفتگی بدنه اتومبیل از بین می رود.

کاربردهای صافکاری Pdr

 به صورت کلی صدماتی که به اتومبیل وارد می شود یا عمقی می باشد و یا سطحی. همانطور که گفته شد صافکاری بی رنگ و یا پی دی آر زمانی به کار می رود که شما می خواهید آسیب های جزئی و سطحی وارد شده به خودرو را از بین ببرید و نیازی به رنگ کردن بدنه ماشین خود ندارید.

کاربردهای صافکاری pdr

به طور مثال زمانی که صدمات بدنه اتومبیل ناشی از تصادف های جزئی، ضربه های فیزیکی با شدت کم و توررفتگی به وسیله سنگریزه و تگرگ هستند این نوع صافکاری برای شما مناسب است.

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که آیا صافکاری پی دی آر برای هر نوع ماشینی قابل انجام است؟ پاسخ این سوال مثبت است. همانطور که گفته شد با این تکنیک آسیب های سطحی بدنه قابل ترمیم است و این مسئله برای هر نوع خودرویی صدق می کند.

مواردی که روش PDR کاربرد ندارد شامل موارد زیر می شود:

  • قسمت آسیب دیده در ناحیه لبه قرار دارد.

  • رنگ ناحیه داخلی تورفتگی خودرو آسیب دیده است.

  • قبلا در بخش تورفته صافکاری انجام شده است.

  • لبه های فلزی و تیز بخش صدمه دیده پاره شده است.

مزایای صافکاری پی دی آر

استفاده از روش صافکاری PDR مزیت های زیادی را برای شما به ارمغان می آورد که از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. صرفه جویی در زمان: در روش های قدیمی به دلیل استفاده از رنگ شما باید مدت زمانی را برای نقاشی بدنه خودرو و خشک شدن آن منتظر می ماندید اما این روش مدرن و جدید در کمترین زمان ممکن قابل انجام است.

  2. جلوگیری از افت قیمت ماشین: به دلیل این که روش پی دی آر بدون رنگ انجام می شود قیمت خودرو شما کاهش نمی یابد.

  3. کاهش هزینه ها: نقاشی خودرو، استفاده از سنباده و بتونه به مراتب هزینه فرآیند صافکاری را افزایش می دهد اما در روش پی دی آر به دلیل حذف این مراحل هزینه ها کاهش می یابد.

  4. تطبیق رنگ: زمانی که شما مجبور به رنگ کردن ناحیه آسیب دیده می شوید ممکن است نگران تطبیق رنگ بدنه و رنگ جدید باشید اما این نگرانی ها در روش های جدید صافکاری حذف شده است.

قیمت صافکاری PDR

همانطور که می دانید هزینه صافکاری پی دی آر با توجه به نوع و شدت آسیب دیدگی بدنه متفاوت خواهد بود و برای همه آسیب دیدگی ها نمی توان یک قیمت مشخص تعیین کرد.

قیمت صافکاری PDR

اما عوامل مشخصی وجود دارند که بر قیمت این نوع صافکاری تاثیرگذار هستند. این عوامل شامل میزان آسیب دیدگی، ایرانی بودن و یا خارجی بودن خودرو، نوع ابزار مورد نیاز، مدت زمان لازم برای از بین بردن آسیب دیدگی ها و غیره می شوند.

سخن آخر

در این مقاله به طور کامل توضیحاتی را در مورد روش صافکاری PDR به شما عزیزان ارائه دادیم. همانطور که گفته شد این روش صافکاری بدنه اتومبیل مزایای بسیار زیادی را برای صاحبان خودرو به ارمغان می آورد. در صورتی که آسیب دیدگی ماشین شما جزئی است مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین انتخاب، صافکاری به روش پی دی آر می باشد.

این تکنیک در کمترین زمان ممکن با دستگاه ها، ابزارها و تجهیزات مخصوص قابل انجام است و به شما کمک می کند تا صدمات، تورفتگی ها و آسیب های با عمق و شدت کم خودرو را بدون افت قیمت ماشین خود و نیاز به هیچ گونه رنگ و بتونه سریعا از بین برید.

آیا تا به حال تجربه رفع آسیب های خودرو را با استفاده از صافکاری PDR داشته اید؟ نظرات خود را با تیم تکنوروژ و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

انتشار مقاله در شبکه های اجتماعی

تلگرام
واتساپ
فسبوک
پینترست
ایمیل
چاپ
5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا